به وبسایت مجموعه خودتان خوش آمدید

نقش و تاثیر آباژور در نورپردازی محیط

تأثیر و نقش آباژور در نورپردازی هر محیط چیست؟

نورپردازی خانه یکی از مواردی است که علاوه  بر زیبایی بصری بر سلامت ساکنان نیز تأثیر به سزایی دارد. ترکیبی از نور استاندارد و مناسب در طول شبانه‌روز بر چرخه خواب و بیداری اثر زیادی می‌گذارد.

یکی از لوازمی که در تنظیم نور در خانه‌ها بسیار مؤثر است، آباژورها هستند. تأثیر و نقش آباژور در نورپردازی هر محیط به‌اندازه‌ای است که این وسیله را در دکوراسیون خانه‌ها به یک پای ثابت تبدیل کرده است.

آباژورها با هدایت نور به سمت پایین، اجازه می‌دهند تا روشنایی در ناحیه وسیع‌تری قرار بگیرد. نگاه‌کردن به نور مستقیم لامپ‌ها می‌تواند کمی آزاردهنده باشد هرچند که گاهی اوقات از نورهای مستقیم در برخی از نقاط خانه‌مانند راه‌پله‌ها استفاده می‌کنند.

در این نوشتار به تأثیر و نقش آباژور در نورپردازی هر محیط می‌پردازیم پس  با ما همراه باشید.

 

آباژور چیست و چه کاربردی دارد؟

آباژور وسیله‌ای است که روی لامپ را می‌پوشاند تا نور ساطع شده آن را پخش کند. رویه یا کلاهک آنها را می‌توان از انواع مختلفی از مواد مانند کاغذ، شیشه یا پارچه ساخت و معمولاً به شکل مخروطی یا استوانه‌ای است.

آباژور از تابش خیره‌کننده مستقیم لامپ برای روشن‌کردن محیط جلوگیری می‌کند و با انعکاس نور از بالا و پایین مانع از انتشار نور از اطراف خود می‌شود.

متریال استفاده شده در کلاهک آباژور به‌گونه‌ای است که رنگ و نوری که از این وسیله پخش می‌شود را جذاب‌تر می‌کند.

نقش آباژور در نورپردازی

 

نقش نورپردازی در دکوراسیون داخلی:

نورپردازی نقش  مهمی در دکوراسیون داخلی و به‌طورکلی هر محیطی دارد. استفاده از نور باعث زیباتر شدن محیط داخلی خانه می‌شود. همچنین با استفاده از روش‌های درست در نورپردازی می‌توان محیط را بزرگ‌تر و زیباتر ساخت.

شاید به همین دلیل تأثیر و نقش آباژور در نورپردازی هر محیط بسیار مهم است و توجه به قراردادن این وسیله در قسمت‌های مختلف خانه نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:  آباژور در چه مدل هایی ساخته می شود؟

از همین رو آباژور علاوه بر شکیل بودن در محیط خانه به زیبایی بقیه لوازم نیز کمک زیادی می‌کند.

 

نقش آباژور در نورپردازی

 

 نقش آباژور در نورپردازی دکوراسیون داخلی:

اگر بخواهیم به تأثیر و نقش آباژور در نورپردازی هر محیط بپردازیم ابتدا باید بررسی کنیم که آباژور برای چه فضاهایی مناسب است.

این منبع نور برای محیطی که از چندین وسیله روشنایی استفاده می‌شود مناسب است زیرا در صورت نیاز می‌توانیم میزان این نور را کم یا زیاد کنیم.

در واقع از آباژورها در تکمیل نورپردازی استفاده می‌شود و کاربرد تنهای این وسیله برای محیطی که به نور زیاد نیاز داریم، چندان مناسب نیست.

 

نقش آباژور در نورپردازی

 

نکات مهم در انتخاب آباژور برای نوردهی بیشتر :

آباژور تقریباً تنها چیزی است که روی لامپ خودنمایی می‌کند. اما اگر تنها به‌عنوان یک عنصر تزئینی دیده نشود، هدف اصلی آن در واقع پخش یا تغییر جهت نور ساطع شده است.

به‌طورکلی استفاده از آباژور دو هدف کلی دارد دکوراسیون و نورپردازی.

آباژورها دارای طیف وسیعی از طرح‌ها، شکل‌ها، رنگ‌ها، اندازه‌ها هستند؛ بنابراین هنگام انتخاب مناسب برای هر محیط باید مراقب باشید تا دقیقاً با بقیه دکور مطابقت داشته باشد.

 

سبک:

برای بالابردن نقش و تأثیر آباژور بر نورپردازی محیط، به دکور و ویژگی‌های طراحی فضای خود توجه کنید. سبکی را  انتخاب ‌کنید که بتواند به زیباتر کردن یک تم و اضافه‌کردن هارمونی به اتاق شما کمک کند.

 

رنگ آباژور:

امروزه در بازار آباژورها، در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها موجود است، بنابراین هر رنگی برای هر قسمتی از خانه وجود دارد. اگر بخواهید این منبع نور را به‌منظور نورپردازی بیشتر استفاده کنید بهتر است یک آباژور با رنگ ملایم یا رنگی شبیه به دیوارها انتخاب کنید.

یک آباژور با رنگی روشن یا سفید،  نور را به‌راحتی  پراکنده می‌کند و نقش مهمی در نورپردازی دارد.

بیشتر بخوانید:  تمیز کردن آباژور

 

شکل آباژور:

وقتی تصمیم می‌گیرید چه شکلی از آباژور را برای نورپردازی در دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید. یک آباژور عریض می‌تواند برای یک اتاق کوچک مناسب نباشد در عوض در اتاقی با فضای زیاد عالی به نظر می‌رسد.

آباژورهای باریک و مخروطی برای راهروها و فضاهای کوچک مناسب هستند.

 

جنس آباژور:

جنس می‌تواند به نقش و تأثیر آباژور بر نورپردازی هر محیطی، عامل مهمی باشد. بافت کلاهک لطیف، نوردهی زیادی را به فضای داخلی می‌دهد، بنابراین در انتخاب آباژور  از اهمیت بالایی برخوردار است. جنس‌های ضخیم  با تاروپودهای فشرده، نوردهی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و مسیر نورپردازی را به‌نوعی مسدود می‌کنند.

نقش آباژور در نورپردازی

 

آباژور مناسب برای دکوراسیون:

اگر می‌خواهید یک آباژور به دکوراسیون اتاق خود اضافه کنید، چندین نکته وجود دارد که باید هنگام خرید در نظر داشته باشید. اول‌ازهمه، سبک آن با دکوراسیون منزلتان مطابقت کند.

 

آباژور مناسب برای نورپردازی:

آباژورهایی که دارای رنگ‌های روشن‌تری هستند، نور بیشتری را ساطع می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید نور اتاق ملایم باشد، مدلی با رنگ تیره انتخاب کنید و برعکس. اگر می‌خواهید آباژوری برای مطالعه داشته باشید، معمولاً کلاهک شیشه‌ای انتخاب خوبی است.

نقش آباژور در نورپردازی

 

آیا شکل آباژور در نورپردازی مؤثر است؟

شکل آباژور (مربع، گرد یا هر شکل دیگر) با نورپردازی که ایجاد می‌کند مطابقت دارد. اگر یک نور صاف و مستقیم می‌خواهید، از آباژوری با لبه‌های مستقیم استفاده کنید. همچنین شکل‌های منحنی دارای سایه‌های منحنی هستند و این کاملاض به سلیقه فردی شما بستگی دارد که برای فضای داخلی منزلتان به‌دنبال چه میزان نوری هستید.

 

اندازه آباژور برای نورپردازی بیشتر چقدر است؟

یک قانون کلی این است که یک آباژور باید 5 یا 7  سانتی‌متر بلندتر از لامپ باشد و فقط 5/1 سانتی‌متر از گردن چراغ اتصال باید قابل‌مشاهده باشد زیرا شما هرگز نمی‌خواهید   لامپ را در ببینید. به‌طورکلی، یک اندازه متناسب شامل دو سوم ارتفاع لامپ و 5/1 سانتی‌متر پهن‌تر از ضخیم‌ترین قسمت پایه است.

بیشتر بخوانید:  قیمت انواع آباژور

نقش آباژور در نورپردازی

 

چگونه اندازه یک آباژور را بدانیم؟

شاید اندازه‌گیری سایه لامپ برایتان دشوار باشد، اما اگر معنی اعداد را بدانید، دیگر چنین نیست. اساساً، اندازه‌های سایه لامپ در سه بعد بیان می‌شوند: اولی نشان‌دهنده قطر بالا، دومی نشان‌دهنده قطر پایین، و سومی طول شیب را نشان می‌دهد؛

به‌عنوان‌مثال 6 × 12 × 10 به این معنی است که دهانه بالایی شش سانتی‌متر عرض دارد، پایین آن دوازده سانتی‌متر و سایه آن دارای شیبی به طول ده است.

نقش آباژور در نورپردازی

 

3 قانون مهم برای نورپردازی بهتر با آباژورها:

  • هرچه نور بیشتری نیاز داشته باشید، از مواد شفاف‌تر و کلاهک بزرگ‌تر استفاده کنید
  • هر چه وات لامپ بیشتر باشد، فضای نور ایجاد شده، بزرگ‌تر است.
  • هرگز اجازه ندهید که کلاهک آباژور در چشم بیشتر از نور، ظاهر شود.

نقش آباژور در نورپردازی

 

یکی از جنبه‌های تأثیر و نقش آباژور در نورپردازی هر محیط، دقت در ولتاژ لامپ است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، تولید گرما  در لامپ‌های با وات بالاتر بیشتر است و به تهویه بیشتری نیاز دارند.

به زبان ساده، هرچه نورپردازی بیشتر باشد، باید آباژور بزرگ‌تر .باشد که این مسأله با انرژی مصرفی برق و میزان قدرت لامپ رابطه مستقیم دارد.

 

 

تیجه گیری:

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، تأثیر و نقش آباژور در نورپردازی هر محیط مستلزم نکات مهمی است و اگر دستورالعمل‌هایی را که ما ارائه کرده‌ایم دنبال کنید، می‌توانید برای هر محیطی به‌راحتی بهترین مدل را انتخاب کنید.

اگر به دنبال تأثیر و نقش آباژور در نورپردازی هر محیط هستید، شکل، اندازه، سطح و ایمنی چهار عامل مهم در نورپردازی بیشتر  است. همچنین ما می‌توانیم مدل‌هایی را بیشترین تأثیر را در روشنایی محیط مورد نظرتان می‌خواهید به شما پیشنهاد دهیم تا علاوه بر انتخاب یک طرح جذاب، بتوانید بیشترین نورپردازی را به نیز به محیط زندگیتان هدیه دهید.

نقش آباژور در نورپردازی

 

نقش آباژور در نورپردازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

فهرست مطالب
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
دسته‌ها