به وبسایت مجموعه خودتان خوش آمدید

راهنمای انتخاب شید آباژور

انتخاب شید آباژور

چگونه یک آباژور با شید مناسب بخریم؟

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که در میان راهروی شلوغ فروشگاه آباژوری که به دنبال آن بودید، را ببینید و بدون معطلی بخرید. اما وقتی به خانه برگشتید وقتی کلید برق را می‌ زنید، نور ناجوری از آن ساطع می‌شود و کاملاً از خریدتان  نا امید می‌شوید.

راهنمای انتخاب شید آباژور می تواند شما را در تهیه ی یک محصول مناسب با نوع کاربری خود کمک کند. با ما همراه باشید تا با انواع کلاهک بیشتر آشنا شوید.

هنگام خرید یک آباژور متناسب با سبک شخصیتان  باید به نکات مهم در انتخاب شید(کلاهک) آن توجه کنید.

شکل لامپ مربع، گرد یا … باید با شکل شید مطابقت داشته باشد. اگر یک  لامپ به شکل مستقیم در آباژور قرار دارد، کلاهکی که دارای لبه‌های مستقیم است استفاده کنید.

به‌طور کلی اشکال بی‌ شماری وجود دارد که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید: به طور مثال شیدهای مدل زنگی، مربعی، هشت ضلعی، امپراتوری (باریک در بالا، پهن در پایین) و موارد دیگر.

در این نوشتار به راهنمای انتخاب شید آباژور برای منازل و محیط کارتان می‌پردازیم با ما همراه باشید.

شید آباژور

 

انتخاب درست شید آباژور با شکل لامپ:

اولین کاری که هنگام  انتخاب شید مناسب باید  انجام دهید این است که به لامپ آباژور خود نگاه کنید. شکل کلی آن چیست؟

  • اگر پایه شما گرد است، معمولاً شید گرد بهترین انتخاب است.
  • یک‌پایه مربع یا زاویه‌ای باشید مربع بهتر به نظر می‌رسد.

البته، همیشه استثنائاتی برای هر قانون تزئینی وجود دارد. به طور مثال، لامپ‌های شمعدانی، با ترکیبی از منحنی‌ها و زوایای خود، می‌توانند تقریباً برای هر شیدی مناسب هستند و اگر چراغ شما مربع و میز شما گرد است، یک کلاهک گرد می‌تواند مکمل هر دو باشد.

شید آباژور

 

چه اندازه‌ای برای شید آباژور مناسب است؟

پیداکردن بهترین سایز برای یک مدل رومیزی، با اندازه‌گیری ارتفاع پایه لامپ با استفاده از متر (خط کش) شروع می‌شود. وقتی می‌گوییم ارتفاع، منظور از پایین پایه لامپ تا پایین میله است، میله و نگهدارنده لامپ نباید در این اندازه‌گیری قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:  آباژور مناسب پذیرایی

هنگامی که ارتفاع را دارید، بسیار ساده است: قانون طلایی برای آباژورهای چراغی رومیزی این است که عرض آنها باید برابر با ارتفاع پایه لامپ باشد. اگر ابعاد لامپ شما بین دو سایز آباژور است، از بین این دو سایز، اندازه بزرگ‌تر را انتخاب کنید زیرا بهتر به نظر می‌رسد و نور بیشتری پخش می‌کند.

شید آباژور

 

چگونه بهترین رنگ را برای آباژورمان انتخاب کنیم؟

رنگ شید آباژور به سلیقه شخصی شما و دکوراسیون اتاقی که در آن قرار می‌گیرد بستگی دارد. اما رنگ طبیعی و خنثی مانند کرم برای همه فضاها، جالب به نظر می‌رسد و برای هر دکوراسیونی خوب است.

اگر می‌خواهید شید خود را با فصول تغییر دهید بهتر است در طول بهار و تابستان، رنگ‌های کم‌رنگ و خنثی مانند سفید مایل به قرمز و کرم را انتخاب کنید، و هنگامی که پاییز فرامی‌رسد، رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب کنید. اگر پایه لامپ شما دارای تعدادی رنگ است، انتخاب یکی و برجسته‌ کردن آن با آباژورتان می‌تواند واقعاً جالب به نظر برسد.

شید آباژور

 

بهترین متریال برای کلاهک آباژور چیست؟

بسته به سبک آباژور  و فضایی که در آن قرار دارد؛ برخی از جنس‌ها حس بهتری نسبت به بقیه ایجاد می‌کنند. اگر به دنبال یک شید ساده می‌گردید، یک جنس پارچه‌ای از پنبه یا کتان می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

این متریال برای آباژور تا سالیان زیادی به‌خوبی کار می‌کنند، بنابراین اگر به‌احتمال زیاد می‌خواهید برای زمان زیادی از آن استفاده کنید، جنس پارچه‌ای می‌تواند بهترین گزینه باشد.

شید شیشه‌ای و کاغذی گزینه‌های خوبی برای استفاده طولانی‌مدت نمی‌باشند.

شید آباژور

 

شیدهای مات در مقابل شفاف:

پارچه‌های مات در مقابل پارچه‌های نیمه شفاف نور بیشتری را ارائه می‌دهند و در اطراف اتاق پخش می‌کنند. اگر کلاهک یا شید آباژوری با این ساختار انتخاب کنید، رنگ لامپ شما نیز مهم خواهد بود. برای مثال، لامپی که نور زرد را از طریق یک آباژور سفید شفاف می‌تاباند، رنگ زردی به کلاهک می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  آباژور در چه سبک هایی تولید می شود؟

همین امر در مورد سایر شیدهای شفاف رنگی نیز صادق است. یک آباژور مات با پارچه ضخیم‌تر، اشعه‌های نور را به سمت بالا و پایین هدایت می‌کند که نور کمتری را به فضا ارائه می‌کند.

همچنین پارچه‌های ضخیم‌تر نور کمتری را عبور می‌دهند.

شید آباژور

 

چه طرح‌های روی شید آباژور را انتخاب کنیم؟

اگر در مورد استفاده از الگوهای برجسته در دکوراسیون منزل خود حساس هستید، شاید باید یک شید با طرحی که دوست دارید را امتحان کنید. برای پایه‌هایی لامپ ساده  مانند سبک سنتی، یک آباژور طرح‌ دار می‌تواند توجه را به لامپ جلب کند.

برای اینکه شید یا کلاهک در کانون توجه باقی بماند، یک طرح که دارای چندین رنگ یا بافت زیاد است، گزینه مناسبی است. بسیاری از پارچه‌ های مورداستفاده برای آباژورهای طرح‌ دار را می‌ توانید برای کوسن‌ های مبلمانتان نیز استفاده کنید و ایجاد یک طرح هماهنگ را به وجود آورید.

شید آباژور

 

چه سبکی برای فضای مورد نظرمان مناسب است؟

سبک شید آباژور می تواند مکمل زیبایی طراحی خانه شما باشد. در ادامه مدل های مختلف این وسیله را عنوان کرده ایم:.

مدرن: طراحی مدرن تمیز و براق است و ترکیبی از عناصر شیشه را در خود جای داده است..

مینیمالیستی: سبک مینیمالیستی بسیاری از عناصر مدرن را با پالت رنگی ساده و خطوط واضح در برمی‌گیرد. بسیاری از طرح‌های مینیمالیستی به‌شدت بر ترکیب سفید و خاکستری تکیه دارند.

شید آباژور

 

10 میان‌ بر برای انتخاب شید مناسب آباژور:

  • پایه لامپ گرد، یک شید گرد یا شش‌ضلعی نیاز دارد.
  • برای یک‌پایه مربع یا زاویه‌ای یک شید مربعی را انتخاب کنید.
  • اگر نمی‌توانید در مورد شکل تصمیم بگیرید به سراغ یک طرح ساده بروید چون همیشه مد است.
  • ارتفاع شید باید 2/3 ارتفاع پایه آباژور شما باشد.
  • عرض شید باید دو برابر عرض پایه باشد.
  • لامپ، پایه و تمام سخت‌افزار باید زیر کلاهک پنهان شوند.
  • اگر می‌توانید، لامپ خود را هنگام خرید همراه داشته باشید.
بیشتر بخوانید:  نقش و تاثیر آباژور در نورپردازی محیط

آیا همه شیدهای آباژور در یک اتاق باید مطابقت داشته باشند؟

نیازی نیست که شیدهای آباژور در یک اتاق با هم مطابقت داشته باشند بلکه انتخابتان باید بر اساس  یک متغیر خاص (به‌عنوان‌مثال رنگ، الگو، شکل، اندازه) باشد و مطمئن شوید که یکی از آنها در همه شیدها دیده می‌شود.

 

آیا شیدهای سفید نور بیشتری می‌دهند؟

یک آباژور شفاف که از پارچه سفید یا پارچه نازک ساخته شده است، نور بیشتری را ارائه می‌دهد و آن نور را در اطرافش بیشتر پخش می‌کند. اگر شیدی با این ساختار انتخاب کنید، رنگ لامپ  و قدرت آن نیز مهم خواهد بود. البته متریال روی نور آباژور نیز تأثیر می‌گذارد و شفافیت و ضخامت آن بسیار مهم است.

شید آباژور

 

نتیجه‌گیری:

مانند تمام لوازم دور و برمان، شکل و اندازه آباژور در تناسب و هماهنگی دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. یک چراغ رومیزی نباید با یک سایه بزرگ یا با یک چراغ کوچک نامتعادل باشد.

برای اینکه بدانیم چه آباژوری را انتخاب کنیم باید به شید یا کلاهک آن در درجه اول دقت کنیم.

در واقع شید بدنه اصلی و عامل جذابیت و پراکندگی نور از این وسیله است و هرگونه ناهماهنگی در شکل و اندازه آن می‌تواند هارمونی فضای داخلی خانه‌تان را به هم بریزد.

برای انتخاب این منبع نور باید جدای از هماهنگی برای فضای اتاقی که در آن استفاده می‌کنید باید به میزان روشنایی آن هم دقت کنید زیرا نورپردازی داخلی با این وسیله یکی از دلایل خرید آباژور و استفاده آن است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

فهرست مطالب
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
دسته‌ها