به وبسایت مجموعه خودتان خوش آمدید
ساخت آباژور

آباژور چگونه ساخته می‌شود؟ + روش ساخت آباور در منزل DIY

آباﮊورها وسایلی هستند که با پوشاندن لامپ، نور را برای شما متعادل می‌کنند و از طرفی جلوه خاصی به دکوراسیون خانه‌تان می‌دهند. بر اساس مدارک به‌دست‌آمده، اولین شکل آباژورها در قرن  18 در پاریس ظاهر شد. هنگامی که لامپ‌ها در خیابان‌های پایتخت فرانسه قرار گرفتند، پوششی روی آنها قرار می‌گرفت  تا فانوس‌های گازسوز به سمت پایین بدرخشند.

این شکل از آباﮊورها، مسیری روشن را در جاده‌های تاریک ایجاد می‌کردند. چراغ‌های خیابان، همراه با آباژوری که نور را کنترل و فیلتر می‌کرد، منجر به عصر جدیدی شد که در آن، جامعه شهری دیگر به حضور خورشید متکی  نبود.

با این‌حال، با اختراع لامپ رشته‌ای در سال 1879 بود که آباژورها به یک شیء زیبایی دکوری در طراحی داخلی تبدیل شدند. ازآنجایی‌که خانه‌های بیشتری از افراد در دوره ویکتوریا، شمع‌ها را با لامپ تعویض می‌کردند، نیاز به تجهیز و کنترل این منبع جدید نور داشتند؛ بنابراین کاربرد آباژور از خیابان‌ها خارج شد و به حوزه لوازم‌خانگی رفت.

در ادامه به بررسی اینکه یک آباﮊور چگونه ساخته می‌شود، می‌پردازیم.

 

نگاهی به تاریخچه ساخت آباور در جهان:

آباژورهای دوره ویکتوریا از پارچه‌های متنوع ساخته می‌شدند و با انواع و اقسام لوازم جانبی تزئین می‌شدند. منگوله‌ها، حاشیه‌ها و توری‌ها شکل‌های ظریفی را ایجاد می‌کردند و برای تبدیل آباژور به یک وسیله تزیینی بسیار کارآمد بودند.

همان‌طور که شمعدان‌ها از نقره و طلا ساخته می‌شدند و با طرح‌های سفارشی حکاکی می‌شدند، آباﮊورها  نیز برای زیبایی به لوازم جانبی نیاز داشتند. با این کار، این وسیله در جهان بیشتر به نماد مدرن راحتی و مصرف شناخته  شده است.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید مجسمه

 

ساخت آباورهای مدرن

در پایان قرن نوزدهم، هنرمندان و طراحان مشغول به ساخت آباژورهای مدرن شدند. هنرمند آمریکایی لوئیس کامفورت تیفانی شروع به تولید کلاهک‌های این وسیله از شیشه‌های رنگی کرد که با قرارگرفتن در بالای یک لامپ درخشان، به طرز باشکوهی می‌درخشیدند. از وسایل ساخته شده توسط تیفانی و دوره ویکتوریا برخی از  مدل‌های آباژور باقی‌مانده است و امروزه نیز بر طراحی‌های مدرن  نیز تأثیر گذاشته‌اند.

امروزه، آباژور در اکثر موارد به یک‌شکل استاندارد تبدیل شده است که برای مکان‌های خاصی مانند میز عسلی و وسایل اتاق نشیمن طراحی شده‌اند.

 

نحوه ساخت آباژور در 6 مرحله آسان:

به‌طور کلی آباﮊورها از چند مرحله ساده تشکیل می‌شوند اما چیزی که در این میان بر قیمت آنها تأثیر می‌گذارد، مواد اولیه آن‌ها است. در ادامه به ساخت آباژور به شکلی ساده و راحت می‌پردازیم:

برای ساخت یک آباﮊور به لوازم زیر نیاز است:

  • متریال برای کلاهک یا شید آباﮊور
  • چسب آباژور
  • گیره‌ها
  • پایه

 

مراحل گام‌به‌گام برای  ساخت آباور:

ساخت آباژور هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به‌دقت و طی‌کردن مراحلی دارد. در ادامه این مراحل را گام‌ به‌گام توضیح می‌دهیم تا با روند ساخت این وسیله آشنا شوید و بتوانید به‌راحتی آن را در منزل درست کنید:

گام یک:

قبل از شروع کار مطمئن شوید که اگر از  پارچه برای کلاهک آن استفاده می‌کنید، اتو شده و بدون چروک باشد. سپس، لبه کاغذ را جدا کنید و آن را روی پشت پارچه قرار دهید تا با لبه همسطح شود. همان‌طور که می‌روید به لایه‌برداری ادامه دهید و استایرن را با دستی که نمی‌چرخد ​​صاف کنید. نسبتاً چسبنده است، بنابراین به‌خوبی در جای خود باقی می‌ماند، اما اگر متوجه چروک شدید، می‌توانید آن را به‌راحتی عقب کشیده و تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید:  آباژور فانتزی

 

گام دوم:

هنگامی که استایرن به طور کامل روی پارچه باز شد، پارچه را با یک برآمدگی ۳ سانتی‌متر در امتداد هر طرف برش دهید.

 

مرحله سوم:

یک خط چسب را در امتداد سمت کوتاه‌تر بکشید و آن را به لبه استایرن بچسبانید. این لبه‌ای خواهد بود که در نهایت در قسمت بیرونی آباژور نمایان می‌شود.

 

مرحله چهارم:

با استفاده از گیره‌ها، استایرن را در یک استوانه بغلتانید تا به‌اندازه حلقه آباژور برسد. کمی آزمون‌وخطا طول می‌کشد، اما هنگامی که یک تناسب خوب پیدا شد، حلقه را در داخل گیره‌های قرار دهید.

 

مرحله پنجم:

یک خط چسب در امتداد لبه پارچه اضافه کنید و سپس آن را فشار دهید. حلقه باید در امتداد بالای استایرن قرار گیرد. همان‌طور که فشار می‌دهید، از یک چوب قالب‌گیری استفاده کنید تا پارچه را به‌آرامی زیر حلقه قرار دهید. این کار را برای هر دو حلقه بالا و پایین انجام خواهید داد.

 

مرحله ششم:

درز بیرونی را چسب بزنید. کمی پیش بروید و قبل از رفتن به قسمت بعدی صبر کنید تا چسب چسبناک شود. چند ساعت طول می‌کشد تا آباژور شما کاملاً خشک شود.

 

مطالبی کوتاه اما مفید در مورد آباژورها که دانستن آن خالی‌ازلطف نیست!

  • آباژورها پوشش هایی هستند که نور تولید شده توسط لامپ را متعادل می‌کنند.
  • در اواخر دهه 1800 از آباژورها برای پوشاندن نور در لامپ‌های تازه اختراع شده توماس ادیسون و جوزف سوان در سال 1879 بیشتر استفاده شد.
  • در دوران مدرن‌تر، آباژورها به‌جای استفاده از نورافکنی، بیشتر برای اهداف تزئینی استفاده می‌شدند.
  • آباژورها معمولاً از شیشه، منسوجات یا کاغذ ساخته می‌شوند و اغلب دارای یک چارچوب فلزی هستند که از این متریال حفاظت می‌کند.
  • در آباژورهای فانتزی از منجوق، پر، گل‌دوزی و وسایل رنگی برای تزیین استفاده می‌شود.
بیشتر بخوانید:  خرید عمده میز ناهار خوری

پارچه‌های مناسب برای ساخت آباژور:

قاعده کلی در مورد پارچه این است که هر پارچه‌ای که کشسانی نباشد خوب است، اگرچه همیشه باید در نظر داشت که آباژور چقدر نور می‌دهد، به‌خصوص وقتی از پارچه ضخیم‌تر مانند پشم استفاده می‌شود.

 

کدام آباژور بیشترین نور را می‌دهد؟

کلاهک‌های با رنگ سفید برای کل اتاق بهترین هستند، درحالی‌که شیدهای تیره‌تر نور را کم می‌کنند و فضایی دراماتیک‌تر ایجاد می‌کنند. وقتی صحبت از پارچه‌ای با میزان نوردهی بالا می‌شود، به‌خاطر داشته باشید که ابریشم از پارچه کتان بهتر است.

 

 

جمع‌بندی:

البته که برای همه ما واضح و مبرهن است که هیچ یک از این آباژورهای زیبا بدون اختراع نور رشته‌ای امکان‌پذیر نبود. قابل‌ذکر است که تنها در عرض چند سال پس از اینکه توماس ادیسون لامپ خود را در دهه 1880 راه‌اندازی کرد، طراحان فرصت برای ساخت شکل‌های بسیار زیبا از این وسیله را پیدا کردند.

شاید بدون اغراق باید بگوییم که  هیچ تصویری بهتر از یک آباژور وجود ندارد زیرا به‌راحتی تلاقی هنر، صنعت و علم  را نشان می‌دهد. امروزه این وسیله جز ثابتی از لوازم خانه در دکوراسیون داخلی شده است و جای خالی آن با هیچ چیزی پر نمی‌شود.

شما می‌توانید طرح‌های جدید و کلاسیک آباژور را در سایت تهران دکور مشاهده نمایید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

فهرست مطالب
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
دسته‌ها