به وبسایت مجموعه خودتان خوش آمدید

افزایش طول عمر آباژور

آباژور

افزایش طول عمر آباژور

آباژور وسیله‌ای است که با پوششی روی لامپ را می پوشاند تا نور ساطع شده آن را پخش کند. آباژورها را می توان از انواع مختلفی از مواد مانند کاغذ، شیشه، پارچه ساخت.

معمولاً این وسیله به شکل مخروطی یا استوانه ای ساخته می شود که تاثیر زیادی در پخش کردن نور دارد.

همچنین برای جلوگیری از تابش خیره کننده مستقیم لامپ  در چشم انسان به این شکل ساخته می‌شوند.

استفاده از این وسیله مستلزم افزایش طول عمر آباژور است تا بتوان برای سال‌ها از عملکرد و زیبایی آن استفاده کرد. به طور مثال، برخی از آباژورها از شیدی مات پوشانده می‌شوند تا حد امکان نور را از بالا و پایین منعکس کنند. در موارد دیگر، کلاهک را به طور عمدی با لوازم تزئینی درست می‌کنند به طوری که در هنگام روشن شدن بر نمایش رنگ و نوری که از خود ساطع می‌کند تأکید نماید.

در این نوشتار ما قصد داریم تا شما را با روش‌‌هایی برای افزایش طول عمر آباژور آشنا کنیم تا بتوانید تا مدت‌های زیاد از این وسیله استفاده کنید.

افزایش طول عمر آباژور1

 

تاریخچه استفاده از آباژور:

در اواخر قرن هفدهم در پاریس، اولین فانوس‌ های عمومی در مرکز خیابان‌ ها ظاهر شدند که در طول شب، جاده را روشن می کردند. این چراغ ها حاوی یک چراغ نفتی با تعدادی فتیله بودند.

فردریش آلبرت وینسور ابتدا ایده صنعتی کردن آباژور را با تولید گاز در یک کارخانه شروع کرد این سرآغازی برای پیدایش آباژور بود.

معایب روشنایی گاز گرم شدن بیش از حد هوا و مصرف بسیار بالای اکسیژن بود که نیاز به تهویه دائم داشت.

در سال 1879، جوزف سوان و توماس ادیسون به طور مستقل لامپ الکتریکی رشته‌ای را برای

بیشتر بخوانید:  پیدایش آباژور

آباژورها استفاده کردند که نتیجه اش همان چیزی است که ما اکنون استفاده می‌کنیم.

از همان ابتدا این وسیله برای مردم بسیار جذاب بود، به همین دلیل خرید آباژور از همان زمان تبدیل به یکی از ملزومات مردم شد.

افزایش طول عمر آباژور2

 

انواع آباژورها براساس شکل چیست؟

آباژورها بسته به شکلشان به دسته های زیر طبقه بندی می شوند:

روستیک: عناصر ساده مانند پارچه کتان و پنبه در رنگ‌های خاکی کم‌رنگ، مکمل فضای داخلی خانه‌های قدیمی هستند.

سنتی: اغلب پارچه‌های کتانی، کاغذی و کلاهک های ابریشمی در داخل شکل‌های چین‌دار با طرح های سنتی قرار می گیرند.

مدرن: اشکال نوآورانه مانند هشت ضلعی، مربع و استوانه

قدیمی: لامپ‌های بازتولید عتیقه، دوران گذشته را نشان می‌دهند، اغلب در بافت هایی مانند شیشه، حاشیه، و مهره‌ها به طور کلی طرح‌های جدید یافت نمی‌شوند.

افزایش طول عمر آباژور3

 

.قسمتهای مختلف  آباژور را بشناسیم:

برای اینکه با روش نگهداری اصولی آباژور آشنا شویم در ابتدا باید با قسمت‌های مختلف آن آشنا شویم تا بدانیم هر قسمتی را چگونه نگهداری کنیم تا بتوانیم سال ها از این وسیله استفاده کنیم.

آشنایی با متریال و بخش های مختلف این وسیله به افزایش طول عمر آباژور کمک زیادی می‌کند.

به طور استاندارد این منبع نور معمولاً از 4 بخش پایه، لامپ، کلاهک و نگهدارنده پوشش (فیتر) تشکیل شده‌اند.

افزایش طول عمر آباژور4

 

پایه آباژور

پایه آباژور بخش اصلی این وسیله است و نقش ستون را در نگهداری بقیه اجزا ایفا می‌کند. در یک شکل عادی، تمامی قسمت‌ها بر روی پایه نصب می شود که می‌تواند در جنس‌ها، مدل‌ها، رنگ، اندازه‌های مختلفی ساخته شود.

 

 

روش نگهداری پایه آباژور

برای نگهداری پایه آباژور بهتر است از قراردادن در جایی که امکان ضربه زیاد است خودداری شود. همچنین در تمیز کردن این قسمت از یک پارچه خشک استفاده شود.

بیشتر بخوانید:  آباژور با چه متریال هایی ساخته می شود؟

هرگز برای پاک کردن پایه از محلول های سفید کننده حاوی آمونیاک استفاده نکنید زیرا باعث خوردگی آن می‌شود.

افزایش طول عمر آباژور5

 

لامپ (منبع نور) برای آباژور :

لامپ(منبع نور) برای آباژور همان مرکز کانونی یا قلب است. در واقع تمامی قسمت‌ها برای حفاظت از این بخش طراحی شده است. برخی از مدل ها دارای چندین لامپ و برخی دیگر یک شاخه هستند. در هنگام خرید آباژور به نوع سرپیچ، نوع لامپ و قدرت آن براساس وات دقت کنید زیرا برای ایمنی بیشتر باید با قسمتهای دیگر هماهنگ باشند.

افزایش طول عمر آباژور9

 

افزایش طول عمر آباژور با انتخاب درست لامپ:

یکی از راه‌ های افزایش طول عمر آباژور دقت به منبع نور یا لامپ است. زیرا سایز سرپیچ، داشتن دیمر، دقت به مسائل ایمنی و نوع برق‌کشی باعث طولانی شدن عمر این وسیله می‌شود. همچنین دقت به نوسانات برقی و یا نزدیک بودن بیش از حد به کلاهک ممکن است آباژور را زودتر از آن چیزی که فکر کنید خراب کند.

افزایش طول عمر آباژور6

 

کلاهک آباژور

بزرگترین قسمتی که در انواع چراغ روشنایی می بنیم، کلاهک آباژور می باشد. این بخش از پارچه، کاغذ یا شیشه درست می شود. در برخی از مدل ها از لوازم تزیینی مانند دگمه، صدف، تکه های فلز، پلاستیک و حتی عاج نیز برای زیبایی این قسمت استفاده می‌کنند. می توان گفت زیبایی آباژور را مدیون کلاهک(شید) هستیم، چرا که این وسیله با قرار گیری بر روی پایه و لامپ، هم نور را ملایم می کند و هم این وسیله را کامل و شیک می نماید.

افزایش طول عمر آباژور7

 

چگونه کلاهک آباژور را نگهداری کنیم؟

برای نگهداری کلاهک که منجر به افزایش طول عمر آباژور می‌شود، معمولاً باید به روش تمیز کردن و شستشوی آن بر اساس جنسش توجه کرد زیرا اکثر افراد در هنگام شستشو از مواد سفید کننده حاوی بلیچ استفاده می‌کنند و همین ماده از افزایش طول عمر آباژور جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:  نقش و تاثیر آباژور در نورپردازی محیط

افزایش طول عمر آباژور10

 

 نگهدارنده پوشش (فیتر):

نگهدارنده پوشش یا فیتر را می‌توان اسکلت بندی یک آباژور دانست. به طور کلی جنس این قسمت از فلز است که روی آن با یک روکش پوشانیده می‌شود. این قسمت معمولاً به سه نوع عنکبوتی(اسپایدار)، کلیپسی و اونو تقسیم بندی می‌شود.

افزایش طول عمر آباژور8

 

دقت در نگهداری فیتر برای افزایش طول عمر آباژور:

به طور کلی آباژورها باید از قرار گرفتن در جایی که امکان ضربه و یا افتادن آن زیاد است دور نگه داشته شوند.  همچنین از قراردادن این وسیله در جعبه یا کارتن که منجر به فشار بیش از حد بر فیتر می‌شود باید جلوگیری کنید زیرا موجب تغییر شکل و عدم افزایش طول عمر آباژور می‌شود.

 

نتیجه گیری:

اهمیت به نور در فضای داخلی یکی از اصول مهم در طراحی دکوراسیون داخلی است زیرا نور علاوه بر روشنایی به جلوه دادن و زیبایی لوازم نیز کمک زیادی می کند. به همین دلیل خرید آباژورها می تواند علاوه بر زیبایی که در خود دارد به محیط مورد نظرتان و اجسام کنارش، شکل جذابی دهد.

نکته‌ای که بعد از خرید این وسیله مهم است؛ نحوه نگهداری قسمت‌های مختلف آن است. اگر به اصول نگهداری این منبع نور واقف شوید می‌توانید باعث افزایش طول عمر آباژور برای سال‌های زیادی شوید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

فهرست مطالب
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
دسته‌ها