به وبسایت مجموعه خودتان خوش آمدید
چیدمان منزل

 چگونه بهترین چیدمان منزل را انجام دهیم؟

امروزه به علت سبک زندگی، برخی از افراد مدت‌های زیادی را در خانه سپری می‌کنند. از طرفی ممکن است تغییر وسایل و چیدمان منزل نیز برای بسیاری از مردم، هر چند سال یک بار باشد.

دکوراسیون داخلی خانه به جز زیبایی بصری بر روی سلامت جسم و روح نیز بسیار تأثیرگذار است. به طور مثال فرض کنید خانه بزرگی با لوازم شیکی دارید اما از نور کافی استفاده نکرده‌اید یا لوسترها و آباژورهای مورد استفاده بسیار کم است؛ در این حالت به جز از دست رفتن جلوه و زیبایی چیدمان منزل، یک خانه دلگیر و کسل کننده داشته باشید.

به همین دلایل، باید تمامی نکات مهم برای یک طراحی داخلی خوب  را در نظر بگیرید تا پس از مدتی از خریدهایی که کرده‌اید پشیمان نشوید، از طرفی از بودجه‌ای هم که صرف کرده‌اید، بهترین استفاده را ببرید.

چیدمان منزل

شلوغ کردن خانه به معنای زیبایی نیست.

همان‌طور که می‌دانید بین لوازم خانه باید یک هارمونی باشد مثلاً یک مبل قدیمی که از خانه مادربزرگتان آورده اید بر روی یک مدل فرش جدید جلوه چندانی ندارد. پس سعی کنید در چیدمان منزل هر وسیله‌ای که دم دستتان آمد را قرار ندهید و از شلوغ شدن بیش از حد خانه جلوگیری کنید.

داشتن لوازم زیاد در منزل مستلزم فضای بزرگ و رسیدگی مرتب است. هیچ کس لوازم گران قیمتی که زیر گرد و غبار زیادی باشد را نمی‌پسندد. پس فراموش نکنید هر چه لوازم بیشتر باشد زمان برای تمیز کردنش هم باید بیشتر باشد.

 

چیدمان منزل

 

به سبک چیدمان منزل توجه کنید.

اگر بخواهیم خیلی واضح این جمله را برایتان توضیح دهیم به این معنی است که در فروشگاه به دنبال هر چیزی که خوشتان آمد نباشید و هر وسیله ای که برای چیدمان منزل می‌خواهید در در کنار بقیه لوازم تصور کنید و به سبکی که طراحی داخلیتان دارد بسیار توجه کنید.

برای بسیاری از ما، پیش آمده است که وسیله‌ای را که خیلی خوشمان آمده است، خریده‌ ایم اما بعد از قرار دادن در کنار بقیه لوازم، از انتخابمان پشیمان شده‌ایم چون اصلاً آن چیزی که تصورش را می‌کردیم نشده است.

چیدمان منزل

به اندازه لوازم در خانه دقت کنید.

یک مثل معروف است که می‌گوید در موقع گرسنگی به خرید نروید  چون معمولاً خیلی بیشتر از نیازمان خرج می‌کنیم. در مورد لوازم منزل نیز این مثل صدق می‌کند. هر زمان که نیاز به وسیله‌ای دیدید بدون اندازه‌گیری و دانستن حجم آن خرید نکنید، چه بسیار که پیش آمده، از میز عسلی خوشمان آمده و تازه پس از خرید فهمیده‌ایم که برای کنج خانه که تصور کرده‌ایم، مناسب است، زیادی بزرگ است.

پس در خرید لوازم برای چیدمان منزل به اندازه ها با اعداد و ارقام درست دقت کنید تا از انتخابتان پشیمان نشوید.

 

بودجه مورد نظرتان را در نظر بگیرید.

هیچ راهی برای دور زدن این قانون وجود ندارد زیرا شما هر چقدر هم که باسلیقه و دقت وسایل مورد نظرتان را انتخاب کرده باشید اما بودجه کافی برای خریدشان نداشته باشید، هیچ فایده‌ای ندارد.

بیشتر بخوانید:  اتاق خواب

هرچند که این نکته مهم را در ابتدا نیاوردیم اما بهتر است شما برای طراحی داخلی منزل به سرمایه‌ای که می‌خواهید بگذارید دقت کنید تا از ابتدا سلیقه‌تان را با آن بودجه متناسب کنید.

خوشبختانه امروزه به لطف فروشگاه‌های اینترنتی، اطلاع از قیمت بسیاری از لوازم ساده شده است و شما می‌توانید با اطلاع از قیمت، وسیله مورد نیازتان را تهیه کنید.

 

خانه را به نمایشگاه عکس تبدیل نکنید.

معمولاً همه ما عکس‌های زیادی داریم که یادآور خاطرات خوبی هستند اما برخی از افراد در به نمایش گذاشتن این یادگاری ها زیاده‌روی می کنند و تمام خانه را تبدیل به یک موضوع می‌سازند.

اگر به دنبال یک راه حل برای قراردادن عکس در چیدمان منزلتان هستید، بهتر است یک قسمت از دیوار را برای این کار اختصاص دهید و یا یک میز گرد کنار سالنی را برای گذاشتن عکس‌های خانوادگیتان انتخاب کنید.

تابلو در منزل

تابلوها را در مرکز ثقل خانه قرار دهید.

در همه خانه‌ها دیوارهایی قرار دارد که در بدو ورود به چشم می‌آید، توصیه طراحان دکوراسیون داخلی این است از این دیوارها برای قرار دادن تابلو استفاده کنید. البته ناگفته نماند که نصب آن هم نیازمند چند نکته مهم است. به طور مثال، نباید آن را زیاد بالا یا پایین نصب شود، در خرید تابلو به اندازه مبلمان و ابعاد دیوار دقت کنید.

 

 

نورپردازی را فراموش نکنید.

نور مناسب و لوازم نورپردازی یکی دیگر از نکات مهم در چیدمان منزل است. امروزه بر طبق نظر محققان، سلامت روان به نورپردازی خانه نیز بستگی دارد. به همین دلیل در کنار خرید وسایل برای دکوراسیون داخلی، به منابع نور توجه کنید.

یک خانه تاریک بدون لوستر و آباژور مطابق سلیقه خیلی از افراد نیست .

چیدمان منزل

تصمیم بگیرید که چه سبکی را می‌خواهید انتخاب کنید.

خوشبختانه امروزه به لطف دنیای وب، سرچ کردن در انواع سبک چیدمان منزل بسیار ساده است. کافیست سری به دنیای گوگل بزنید تا با انواع سبک‌ها آشنا شوید. در ادامه ما چند سبک پرطرف‌دار که برای چیدمان منزل بسیار مناسب است را عنوان کرده ایم.

سبک مدرن، امروزی یا معاصر، انتقالی، صنعتی، شابی شیک، اسکاندیناوی، مدیترانه ای، سنتی، روستایی و … .

چیدمان منزل
چیدمان منزل

سبک مدرن در چیدمان منزل:

سبک مدرن یکی از پرطرف‌دارترین سبک‌ها در چیدمان منزل است که در قرن حاضر شکل گرفته است. در این سبک به ایجاد فضای کاربردی برای قراردادن لوازم بسیار توجه شده است.

دکوراسیون مدرن از لوازم ساده مانند مبلمان راحتی، چستر و … بیشتر استفاده می‌کند تا از چیدن لوازم اضافی در خانه جلوگیری کند. در این سبک، ساده گرایی و همچنین طرف‌داری از مینیمالیسم بسیار به چشم می‌خورد.

 

سبک امروزی یا معاصر:

سبک امروزی زیر مجموعه‌ای از دکوراسیون مدرن است. در این مدل از چیدمان منزل، بیشتر به زمان حال توجه می‌شود و با استفاده از خطوط نرم و منحنی به جای اشکال هندسی و شکسته، جلوه زیبایی به فضای خانه داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آشپزخانه

رنگ‌های غالب در این سبک اغلب کرم، قهوه ای و سفید است و گاهی اوقات نیز تنها از یک رنگ استفاده می‌شود. در این طرح، شیشه های تزیینی زیادی به‌کار برده می‌شود که برخی ازآنها شکل‌های غیرمعمولی دارند.

 

سبک انتقالی:

سبک انتقالی، ترکیبی از دو طرح مدرن و کلاسیک است. ترکیب مبلمان‌های جدید با پارچه‌های سنتی مثالی از این سبک است. این طرح در چیدمان منزل بسیار زیباست زیرا در کنار مدرنیته بودن، سنت‌ها و المان‌های بصری را در قدیم نشان می‌دهد.

فراموش نکنید در این مدل طراحی باید به بقیه اجزا مانند میزغذاخوری، پرده، آباژور و … نیز دقت زیادی کنید.

 

سبک صنعتی در چیدمان منزل:

منشا سبک صنعتی از انبارها و کارخانه‌های قدیمی گرفته شده است. در این طرح شما تکه ای از دیوارهای آجری یا بلوکی را در کنار تزئیناتی از جنس فلز و بتن مشاهده می‌کنید.

تاریخچه .معمولاً در سبک صنعتی، لوازم به همان شکل و رنگ اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند

پیدایش این طرح را به دهه 1990 در آمریکای شمالی نسبت داده‌اند و آن زمانی بود که از کارخانه‌ها و انبارهای قدیمی به عنوان خانه استفاده می‌کردند. اما به مرور زمان این سبک، طرفداران خاص خودش را پیدا کرد و امروزه در بسیاری از منازل ازآن استفاده می‌کنند.

 

سبک شابی شیک (shabby-chic):

سبک شابی شیک مناسب کسانی است که لوازم طرح دار و شلوغ دوست دارند. در این مدل طراحی داخلی برای خانه از پارچه‌های گل‌دار یا همان گل‌منگلی در پارچه‌های مبل، شید آباژور و پرده بسیار دیده می‌شود. از ويژگی‌های بارز این طرح، مبلمان رنگارنگ با طرح‌های شلوغ، کف پوش‌های سفید و براق، استفاده از لوازمی با طرح گل است.

چیدمان اسکاندیناوی

طراحی داخلی منزل با سبک اسکاندیناویایی:

سبک اسکاندیناویایی یادآور زندگی ساده در کشورهای شمال اروپا است. در طراحی مبلمان از رنگ های ساده استفاده شده است و معمولاً تک رنگ یا دو رنگ هستند. طرح‌های مجسمه‌ای بر پایه مبلمان نیز این سبک را محبوب بسیاری از افراد در سراسر دنیا کرده است.

رنگ اصلی در مدل اسکاندیناویایی از طیف سفید است  که در صورت تمایل می‌توانید از رنگ‌های مختلف در فرش، مبلمان، پرده استفاده کنید. برای جلوه دادن بیشتردر این سبک از چیدمان منزل از ترکیب عناصر طبیعی مانند چوب، پلاستیک، آهن، آلومینیوم… استفاده می‌شود.

چیدمان مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای:

یکی دیگر از سبک‌های چیدمان منزل، سبک مدیترانه ای است که شاید کمتر به گوشتان خورده باشد. در این مدل از دکوراسیون از ستون و قوس‌های فراوانی استفاده می‌شود که طیف زیادی از رنگ‌ها را شامل می‌شوند. سبک مدیترانه‌ای به نوعی یادآور زمین و خاک است و از همین دو عنصر الهام گرفته است.

استفاده از آجر وکاشی در این مدل بسیار دیده می‌شود. همچنین به کارگیری خطوط منحنی در طراحی و مبلمان بزرگ نیز  ویژگی‌های بارز این سبک در چیدمان منزل است.

دکوراسیون سنتی

سبک دکوراسیون سنتی:

در سبک سنتی از مبلمان مجلل استفاده می‌شود که اصولاً رنگ چوب‌های آن تیره است. همچنین استفاده از لوازم غیرضروری زیاد در خانه از دیگر خصوصیات این سبک است.

بیشتر بخوانید:  اتاق نوزاد

معمولاً از پارچه‌های مخملی، ابریشمی و گلدوزی شده برای مبلمان استفاده می‌کنند و خطوط منحنی زیادی در خانه دیده می‌شود.

چه لوازمی را در چیدمان منزل قرار دهیم تا بیشترین استفاده را ببریم؟

شاید این سؤال برای خیلی از ما، یادآور خریدهای پر خرج و بیهوده‌ای بوده که پس از آوردن به خانه کاملاً نا امیدمان کرده است. این که شما در انتخاب خیلی از لوازم باید به جز زیبایی به کاراییش هم دقت کنید، نکته‌ای است که می‌خواهیم در ادامه به آن بپردازیم.

همه ما می‌دانیم خانه یک مکان امن برای ما تلقی می‌شود پس باید در خرید بسیاری از لوازم دقت لازم را نماییم. تابلوهای بزرگ، لوسترهای سنگین شاید زیبا به نظر برسند اما در هنگام حادثه‌ای ممکن است خطر آفرین باشند.

به همین علت در ادامه به پرکاردبرترین وسایل در چیدمان منزل می‌پردازیم.

 

آباژور: منبع نوری جذاب

معمولاً همه ما آباژور را وسیلهای تزیینی می بینیم که بر روی یک میز کنسول یا میز عسلی و یا حتی به صورت ایستاده در گوشه سالن قرار می گیرد؛ در حالی که برای داشتن یک کنتراست نور بر روی لوازم، وجود یک آباژور از اوجب واجبات است.

 

مبل راحتی: هم مبلمان، هم تختخواب

امروزه به علت کوچکی متراژ خانه ها، قسمت هال و پذیرایی یکی شده است و چه بسا در برخی از خانه‌ها از این قسمت به عنوان اتاق خواب هم استفاده کنند.

به هر حال فرقی ندارد اگر شما به دنبال یک مبل راحتی پر کاربرد هستید بهتر است مدل هایی که ارتفاع کمتری دارند و قسمت نشیمن آن پهن‌تر است را انتخاب کنید تا بتوانید در مواقع لزوم  به عنوان تخت استفاده کنید.

 

میز عسلی: یک میز همه فن حریف

بله درست خواندید؛ به طور کلی میز عسلی را میز جلو مبلی می‌نامند زیرا جایشان در جلوی مبل و برای قرار گرفتن لوازم مورد نیاز است اما خوب است بدانید که شما می‌توانید با انتخاب یک مدل کاربردی از این وسیله، یک کتابخانه کوچک یا یک میز غذاخوری برای خودتان داشته باشید.

میزهای عسلی نقش کلیدی در چیدمان منزل ایفا می‌کنند و بدون آنها از کارایی مبلمان کاسته  می‌شود.

 

یک حال خوب با چیدمان منزل مناسب:

حال که نکات مهم در زمینه چیدمان منزل آگاه شدید، می‌توانید به راحتی لوازم مورد نیازتان را خریداری و یا تغییر دهید. از آنجایی که دکوراسیون داخلی خوب بر روی حال انسان تأثیرگذار است، توجه به اصول طراحی داخلی می‌تواند برای شما که به  دنبال آرامش هستید، بسیار مفید باشد.

در پایان فراموش نکنید شما به راحتی با خرید از فروشگاه تهران دکور، می‌توانید چیدمان منزلتان را در زمان کوتاهی تغییر دهید و علاوه بر قیمت مناسب این فروشگاه از کیفیت بالای لوازم آن نیز بهره‌مند شوید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

فهرست مطالب
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
دسته‌ها